18.-20.7.2014 Asperger-aikuisten kesäleiri Oriniemessä

On taas aika järjestää perinteinen assien kesäleiri. Leiripaikkana on viime vuodelta tuttu ja hyväksi havaittu Oriniemen partiomaja Turussa, Ukko suden tie 20, 20900 Turku. Leiri järjestetään heinäkuun toiseksi viimeisenä viikonloppuna, 18.-20.7.2014. Leirillä ei ole tarkkaa aikataulua, vaan leiriohjelma suunnitellaan pitkälti leiriläisten toimesta paikan päällä. Aikataulullisesti ainoat sidotut asiat ovat leirin luennot. Leirin vastuuvetäjänä toimii tänäkin vuonna Ilkka Nygrén.

Leirin osallistumismaksu on 10 euroa, joka maksetaan Suomen autismiyhdistyksen tilille. Maksu peritään sähköpostitse samalla, kun vahvistetaan leirille mukaan päässeet. Leirimaksu sisältää täyden ylläpidon ja muutamia erikseen mainittuja asioita on hyvä ottaa mukaan kotoa. Leiri alkaa klo 12.00 leiripaikalla ja sinne jokainen saapuu omatoimisesti. Leirille ei ole siis yhteiskuljetusta, vaan kukin tulee itsenäisesti paikalle. Myöhempänä on selitetty matkakorvausperiaatteet.

Leiriohjelmassa on perjantaina mm. tutustumista, yhdessäolemista sekä saunomista ja grillaamista. Majoittuminen tapahtuu 4-6 hengen huoneissa, tarvitset mukaan vain omat vuodevaatteet. Huonejaosta saa esittää toiveita, lopullinen huonejako tehdään vasta leirillä. Leirillä on tarjolla aamiainen, lounas sekä grillattavaa. Myös kahvit ja pientä välipalaa on tarjolla. Ruoat valmistetaan itse, enimmäkseen porukalla, ja kaikki osallistuvat kykyjensä ja osaamisensa mukaan ruoanlaittoon. Teen alustavan ruokasuunnitelman sen mukaan, mitä ruokavalioita on otettavissa huomioon, jotta mahdollisimman moni voisi syödä leirin yhteisruokia.

Lauantaina luvassa on luentoja. Aiheet ovat tässä vaiheessa vielä hiukan auki, mutta luennoitsijoiksi ovat varmistuneet Heta Pukki (tutkija/luennoitsija) sekä Satu Söderström (seksuaalisuusasiantuntija). Pidän myös itse kokemusosaajana luennon jossain vaiheessa leiriä, kun sille sopiva rako löytyy. Aiheena ovat mm. meltdownit, viereystila sekä aspergerin yleisimmät liitännäisdiagnoosit ja -oireet. Kaikki luennot sisältävät luento-osuuden ja keskusteluosuuden.

Leiri päättyy sunnuntaina n. klo 18, ja sitä ennen suoritetaan yleinen loppusiivous, johon jokainen leiriläinen osallistuu. On toivottavaa, että leirialue pidetään siistinä kaiken aikaa, jolloin viimeisenä päivänä on kaikilla helpompaa.

Ilmoittautuminen tapahtuu sähköpostitse lähettämällä tietonsa osoitteeseen assileiri2014@gmail.com. Tarvittavat tiedot ovat: nimi, sähköpostiosoite, puhelinnumero, yhdistys, jonka jäsen olet (asy/say/aisti), erityisruokavalio, mahdollinen toive huonekaverista/-kavereista. Viimeinen ilmoittautumispäivä on 1.6.2014.

Valintamenettely: leirille mahtuu yhteensä 36 osallistujaa, ja nämä paikat on jyvitetty yhdistysten kesken siten, että asysta tulee 20, saysta 10 ja aistista 6. Paikat täytetään ensisijaisesti ensikertaa sova-leirille osallistuvista.

Leirille tarvitset mukaan: vuodevaatteet, uimapuvun ja pyyhkeen sekä tietysti paljon reipasta mieltä! Leirille osallistuville korvataan matkakuluista, laskettuna halvimman julkisen mukaan, maksimissaan 60 euroa, matkakulujen ensimmäiset 10 euroa ovat matkaomavastuuta. Turkuun pääsee kätevästi sekä lentäen, junalla että linja-autolla. Turun keskustasta leirialueelle pääsee busseilla numero 50 ja 51 jotka lähtevät Turun kauppatorilta. Leirialue sijaitsee lähellä näiden bussilinjojen päätepysäkkiä.

Jos tulee kysyttävää niin vastauksia tarjolla assileiri2014@gmail.com tai 0408476688

Tervetuloa leirille!
Vastuuvetäjä ja Suomen Autismiyhdistyksen puheenjohtaja