27.1.2018 Lapsen kohtaaminen haastavissa kasvatustilanteissa

Tulistuuko lapsesi herkästi? Hengästyttääkö lapsen vauhti? Onko läksyjen tai kotitehtävien tekeminen usein haastavaa? Huolestuttaako lapsen uhmakas tai aggressiivinen käyttäytyminen? Rajoittaako lapsen käyttäytyminen sosiaalista elämäänne? Kaipaatko vinkkejä arkeen?

Aisti ry tarjoaa 27.1.2018 koulutuspäivän haastavien kasvatustilanteiden kohtaamiseen. Koulutus toteutetaan Lounatuulet Yhteisötalon (Läntinen Pitkäkatu 33) Pihjalasalissa (2. kerros), ja koulutuspäivän pituus on klo 10-16. Hinta on jäsenille 10 € ja ei-jäsenille 30 €. Hintaan kuuluvat iltapäiväkahvit.

Lapsen usein toistuva haastava käyttäytyminen kuormittaa vanhempia monin tavoin.
Käytännönläheisessä koulutuksessa perehdytään siihen, mistä haastavat kasvatustilanteet johtuvat, miten niissä tulisi toimia ja miten niitä voidaan vähentää ennakoinnin keinoin. Koulutuksessa käsitellään esimerkiksi lasten itsesäätelytaitoja, jotka ovat yhteydessä lapsen kykyyn säädellä tunteitaan ja käyttäytymistään. Haastavissa kasvatustilanteissa aikuisen omalla vuorovaikutustavalla ja toiminnalla on ratkaiseva merkitys. Tästä syystä koulutuksessa syvennytään ennen kaikkea siihen, miten aikuinen voi omaa toimintaansa kehittämällä helpottaa haastavien kasvatustilanteiden kuormaa olennaisesti. Konkreettiset ja arjesta tutut esimerkit tukevat koulutuksen sisällön soveltamista omaan elämään.

Kouluttajana toimii KT Liisa Ahonen (Kasvusto), joka on perehtynyt haastaviin
kasvatustilanteisiin väitöstutkimuksessaan. Liisa on työskennellyt sosiaalis-emotionaalista tukea tarvitsevien lasten kanssa varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja alakouluissa. Hän on kouluttanut lasten kasvatuksesta vuodesta 2010 lähtien.

Koulutuspäivän yhteydessä on myös mahdollista ostaa Liisa Ahosen kirjoittama Haastavat kasvatustilanteet-kirja hintaan 35 euroa/kpl. Kirjoja on vain rajoitettu määrä ja ne tulee maksaa käteisenä, tasarahalla.

Ilmoittaudu mukaan koulutukseen 25.1.2018 mennessä oheisen ilmoittautumislomakkeen kautta: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd-ypBKypn1T6VB_2KWEm-CyyzcGz_h6Cgbf2VaKZaqm9yGmw/viewform

Päivän ohjelma:

10.00 Koulutus alkaa