16.10.2019 Esteille hyvästit!-julkkarit

Esteille hyvästit! -opas on nyt julkaistu. Opaskirja on tarkoitettu neurokirjon lasten ja nuorten kanssa toimiville aikuisille. Neurokirjolla oppaassa tarkoitetaan lapsia ja nuoria, joilla on autismikirjon tai ADD-, ADHD- tai Tourette-diagnoosi tai piirteitä jostakin näistä.

Opas sisältää tietoa, asiantuntijoiden vinkkejä ja hyväksi havaittuja menetelmiä, jotka ovat avuksi neurokirjon lasten ja nuorten kasvatus- ja ohjaustilanteissa. Opas on suunnattu erityisesti varhaiskasvatukseen, kouluympäristöihin ja koteihin, mutta on hyödyllinen myös esimerkiksi lapsen ja nuoren harrastusympäristöille.

Oppaassa sovelletaan myös positiivista psykologiaa ja positiivista pedagogiikkaa, avataan muun muassa itsemyötätunnon taidon tärkeyttä ja kerrotaan mitä asenne-esteettömyys on.

Opas on tuotettu Esteetön lapsuus -hankkeessa (2017-2019), jonka rahoittaa STEA. Oppaan tekoprosessissa ovat olleet mukana ADHD-liitto, Turun seudun Autismi- ja ADHD-yhdistys Aisti ry, Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, lastensuojelulaitos Kyröskartano, Pelastakaa Lapset ja nuorisokoti Pärske, Suomen Mielenterveys Mieli ry, Suomen Tourette- ja OCD-yhdistys, Suomen Vanhempainliitto sekä Väestöliitto. Lisäksi oppaan teossa on hyödynnetty neurokirjon lasten ja nuorten vanhempien kokemusasiantuntijuutta.

Autismisäätiö ja Aisti ry järjestävät yhteistyössä oppaan aluejulkkarit Turussa, Lounatuulet Yhteisötalon Pihlajasalissa (2. krs.) 16.10.2019. Päiväjulkkarit pidetään klo 13.00-15.00 ja iltajulkkarit klo 17.00-19.00. Julkkareissa jaetaan opasta ilmaiseksi sellaisille osallistujille, jotka ovat ilmoittautuneet ennakkoon. Viimeinen ilmoittautumispäivä on 6.10.2019. Julkkareihin voi osallistua ilman ennakkoilmoittautumista, mutta tällöin ei saa opasta.

Ilmoittautuminen julkkareihin tapahtuu tästä linkistä: https://forms.gle/scXnpBuLVaSiKmEK7

esteet