Aisti ry:n vuosikokous 29.5.2022 klo 15

Turun seudun autismi- ja ADHD-yhdistys Aisti ry:n vuosikokous pidetään sunnuntaina 29.5. klo 15 Lounatuulissa huoneessa KOIVU. (Lounatuulet Yhteisötalo, Läntinen pitkäkatu 33, 2.krs)  https://aistiyhdistys.files.wordpress.com/2019/11/opasteaisti.pdf

Ilmoittaudu vuosikokoukseen tästä linkistä: https://forms.gle/MAVNHqikhA76si1n6

Kokouksessa käsitellään yhdistyksen sääntöjen 11 §:n mukaiset asiat. Kokouksen esityslista ohessa. Kokousmateriaalit toimitetaan ilmoittautuneille osallistujille sähköpostilla. Alla yhdistyksen varapuheenjohtajan saatesanat kokouskutsulle, joka on lähetettiin 21.5.2022 jäsenistölle.

Hyvät jäsenet,

Aistin perustamisesta tuli tammikuussa kuluneeksi 10 vuotta. Suuren juhlahumun sijaan yhdistyksen toimintaa on ylläpidetty minimitasolla, sillä korona ja aktiivien vähäinen vaihtuvuus yhdistyksessä on vaatinut veronsa. Hallitus on yrittänyt löytää keinoja toiminnan jatkumiseksi ja paljolti tästä tästä syystä vuosikokousta on lykätty niin pitkälle kuin sääntöjen puitteissa on mahdollista.

Aistin toiminta on poikkeuksellisen laajaa vapaaehtoisvoimin yllä pidetyksi toiminnaksi. Pelkästään teitä jäseniä on oli yli 500 ja jopa Aistin minimitason toiminta on aktiivisempaa kuin monessa muussa pelkästään vapaaehtoisvoimin toimivassa yhdistyksessä. Nyt ollaan kuitenkin siinä mielessä selkä seinää vasten, että toiminta tulee edelleen karsiutumaan ellei hallitukseen ja hallituksen tueksi saada uusia aktiiveja jatkamaan yhdistyksen toimintaa. Aistilla on edelleen kaikki edellytykset jatkaa aktiivisena toimijana alueella. Aisti tiedetään ja Aisti tunnetaan, mutta Aisti tarvitsee uusia vastuunkantajia viemään yhdistystä edelleen eteenpäin. Toimintakykyisen hallituksen ja vapaaehtoisten avulla on mahdollista päästä tilanteeseen, jossa yhdistyksellä on työntekijä.

Onko sinulla osaamista tai kokemusta, josta yhdistys hyötyisi? Haluatko jakaa osaamistasi? Onko sinulla aikaa ja mahdollisuus ottaa vastuuta hallituksessa tai muussa vapaaehtoispestissä? Haluatko olla mahdollistamassa Aistin toisen vuosikymmenen toteutumisen?

Vapaaehtoistyö Aistin kokoisessa hyvin verkostuneessa yhdistyksessä on vuosien varrella ollut välillä rankkaa työtä, mutta usein myös mahtavia kohtaamisia ja monipuolisia oppimiskokemuksia. Järjestötyö on aina myös ihmistyötä ja siihen on vuosien kuluessa mahtunut monenlaista kanssakäymistä jäsenten, vapaaehtoisten ja hallituksen jäsenien kanssa. Minä tai kukaan ei muu voi luvata Aistin hallitukseen tai vapaaehtoistyöhön mukaan lähtevälle pelkkää kahvittelua ja leppoisaa keskustelua tai tunnin kokouksia. Meillä riittää tehtäviä niin tiedotuksessa, toimiston ylläpidossa, tapahtumien koordinoinnissa, vertaistoiminnan ylläpidossa kuin taloudenhoidossa, johtamisessa ja jäsenrekisterin hoidossa. Vapaaehtoistyöhön palkat ja palkkiot sopivat huonosti, mutta ihan takuuvarmasti tässä yhdistyksessä saa halutessaan opetella paljon uutta ja tehdystä työstä voi saada työtodistuksen.

Uskon puhuvani koko Aistin hallituksen puolesta kun totean tilanteen olevan äärimmäisen vaikea. Mikäli uusia aktiivisia käsipareja ja uutta intoa, toivoa ja näkemystä ei yhdistyksen toimintaan saada niin kymmenen vuoden aikana tehty valtava määrä vapaaehtoistyötä uhkaa valua hukkaan.

Pidämme huomenna sunnuntaina 22.5. klo 15 ja maanantaina 23.5. klo 18 Zoomissa tilaisuudet, joista toiseen toivomme hallitus- tai vapaaehtoistyöstä kiinnostuneiden osallistuvan. Tilaisuuden alussa on yhdistyksen toiminnan lyhyt esittely, jotta jokainen tietää millaiseen toimintaympäristöön on astumassa. Linkin tapaamiseen saat lähettämällä sähköpostia minulle riikka.kiilo@aistiyhdistys.fi tai puheenjohtaja@aistiyhdistys.fi

Aisti on rakennettu yhdessä, pidetään Aistista huolta yhdessä!

Aistin hallituksen puolesta

Ystävällisin terveisin,