Sosiaalipalvelut

Sosiaalihuollon tehtävänä on auttaa vaikeissa tilanteissa olevia ihmisiä elämään hyvää arkea yhdenvertaisesti. Sosiaalipalveluita voidaan myöntää sosiaalihuoltolain tai erikoislakien, kuten vammaispalvelu-, kehitysvamma- ja esimerkiksi lastensuojelulain nojalla. Näitä palveluita voivat olla henkilökohtainen apu, ammatillinen tukihenkilö, omaishoidontuki, lastenhoitoapu, kotipalvelu, tuettu asuminen, sosiaalinen kuntoutus tai pelkästään palveluohjaus ja -neuvonta. Sosiaalihuollon ammattilainen arvioi asiakkaan tilannetta yksilöllisesti ja myös perustelee mahdollisen myönteisen tai kielteisen päätöksen asiakkaan yksilölliseen tilanteeseen vedoten. Sosiaalipalveluihin hakeutuessaan kannattaa pyytää kokonaisvaltaisesti ja moniammatillisesti tehtyä palvelutarpeen arviointia ja huolehtia siitä, että oma näkemys tulee kirjatuksi asiakirjoihin.

• Lakitoimisto Kumpuvuori on erikoistunut vammaisoikeudellisiin kysymyksiin. Heidän sivuiltaan löytyy esimerkiksi sosiaalipalveluihin räätälöity hakemuskone, jonka avulla on helppo kirjoittaa hyvin perusteltu hakemus.
  • Järjestöjen yhteisestä sosiaaliturvaoppaasta löytyy runsaasti tietoa myös neurokirjon henkilöiden palveluista ja etuuksista.
  • Varsinais-Suomen hyvinvointialueen eri palvelualueilla on tällä hetkellä vaihtelevasti palveluita neurokirjon henkilöille. Esimerkiksi palvelualueella Kaarina-Paimio-Sauvo neurokirjolla oleville lapsille ja nuorille voidaan tarjota tukea sosiaalihuollon palveluilla, johon kuuluvat mm. sosiaalisen kuntoutuksen puitteissa nepsyosaaminen ja toimintaterapeutin lyhytaikainen tuki. Asiakkaan tilannetta lähdetään kartoittamaan palvelutarpeen arvioinnilla, jonka yhteydessä voidaan tarjota perheelle myös muita lapsiperheille suunnattuja sosiaalihuollon palveluita. Turussa tukipolkuja voi lähteä selvittämään asiakasohjaus Soihdun kautta.
  • THL:n lastensuojelun käsikirja ja vammaispalveluiden käsikirja ovat toimivia ja kattavia tietopankkeja niin lapsille, nuorille ja heidän perheilleen, kuin ammattilaisillekin.
  • Valviran ja AVI:n sivuilta löytyy tietoa valvonnasta ja kantelusta esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuoltoon sekä varhaiskasvatukseen ja koulutukseen liittyen.