Harrastekokeilut ADHD- ja Asperger -nuorille

Aisti järjestää harrastekokeiluja 13-29 -vuotiaille ADHD -ja Asperger-nuorille, joissa lajeina ovat parkour, paintball ja kalastus. Mukaan mahtuu 20 ensiksi ilmoittautunutta. Ilmoittautuminen alla olevalla lomakkeella on kaikille kolmelle kerralle ja jos paikkoja jää, voi kysellä paikkoja yksittäisiin lajeihin. Paikalla on aina ohjaaja Aistista ja ohjatun harrasteen oma vetäjä.

Lajikokeilujen ajankohdat ovat seuraavat:

Parkour-kokeilu järjestetään keskiviikkona 26.7. klo 15-17.30, paikkana Turun yliopistonmäki.

Paintball-kokeilu järjestetään keskiviikkona 2.8. klo 17.00-18:30, paikkana Huvilupa-sisäpeliareena Kaarinassa, Kairiskulmantie 16, Piispanristi.

Kalastus järjestetään elokuussa, tarkka ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Harrastekokeilujen hinta on 40 e Aistin jäsenille ja 70 e ei-jäsenille.

Harrastekokeiluun osallistuvalla tulee olla oma vapaa-ajan/tapaturmavakuutus.

Tarkemmat lisätiedot kokeilujen paikoista ja tarvittavista varusteista lähetetään sähköpostitse ilmoittautuneille.

Sitovat ilmoittautumiset sunnuntaihin 23.7. mennessä https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd8XkISC0edk_jtyFprxHAE_fY30e9XUm_eRA20xT5PeW4Agg/viewform

Jos tulee kysyttävää, voi ottaa yhteyttä aisti.harrasteet (at) gmail.com

21.7.-23.7.2017 Päihteetön leiri aikuisille neurokirjolaisille

Suomen Aspergeryhdistys (ASY), Länsi-Uudenmaan Neuris sekä Turun seudun autismi- ja ADHD-yhdistys (Aisti) järjestävät yhteistyössä neurokirjolaisille suunnatun kesäleirin Sammatin Elämännokassa 21.7.-23.7.2017. Leiri alkaa perjantaina klo 16 ja päättyy sunnuntaina klo 16.

Kyseessä on aikuisille (18 vuotta täyttäneille) neurokirjolaisille suunnattu vertaistoiminnallinen leiri. Leirille osallistuakseen tulee olla jäsen vähintään yhdessä seuraavista yhdistyksistä: Suomen Aspergeryhdistys (ASY), Länsi-Uudenmaan Neuris sekä Turun seudun autismi- ja ADHD-yhdistys (Aisti).

Leiriläiset sitoutuvat päihteettömyyteen leirille osallistumisensa ajaksi. Päihteiden käyttö leirin aikana, myös leirialueen ulkopuolella, johtaa leiriltä poistamiseen. Pyrimme päihteettömyydellä luomaan mahdollisimman esteettömän kokemuksen mahdollisimman laajalle osanottajakunnalle.

Leirin alustavassa ohjelmassa on tarjolla rentoa yhdessäoloa vertaisten seurassa, kevyitä kirjolaisteemaisia luentoja ja työpajoja sekä ohjattua taidetoimintaa, leirialueen tarjoamien harrastusmahdollisuuksien lisäksi.

Leirillä on täysihoito ruokailun suhteen, joka sisältää seuraavat ateriat: aamiainen, lounas, päiväkahvi, päivällinen ja iltapala.

Leirille tulisi tuoda mukana oma pyyhe ja vuodevaatteet. Mukana voi lisäksi tuoda omia eväitä taikka harraste- ja urheiluvälineitä. Leirialueelta löytyy mm. pingispöytä, sulkapallo- ja lentopallokentät, soutuveneitä ja ulkoilumaastoa.
Lisätietoa leirialueen varustelusta: Elämännokan leirikeskus

Leiri järjestetään Elämännokan leirikeskuksessa läntisellä Uudellamaalla, Sammatin kylässä. Leirikeskuksen osoite on Elämännokantie 42, 09220 Sammatti.
Sammatin keskustaan pääsee bussilla, josta on noin 6 kilometrin matka itse leirikeskukseen. Mahdollisuus jaettuihin taksikuljetuksiin on 21.7. klo 16.30 Sammatin linja-autoasemalle saapuvilla. Ilmoitathan halukkuudestasi osallistua yhteiskuljetuksiin ilmoittautumisen yhteydessä.

Leirille otetaan 40 osallistujaa. Jokaisella yhdistyksellä on oma paikkakiintiönsä.
Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautumisia otetaan vastaan 13.7.2017 asti.

Leirille ilmoittautuminen hyväksytään vasta, kun leirin omavastuuosuus on maksettu:
Ilmoittautumisen jälkeen leirille hyväksytyille lähetetään sähköposti, joka sisältää tilinumeron omavastuuosuuden maksamista varten. Omavastuuosuus tulee maksaa tilille viimeistään 3.7.2017. Mikäli omavastuuosuutta ei makseta kyseiseen päivämäärään mennessä, leiripaikka vapautetaan seuraavalle ilmoittautuneelle.

3.7.-13.7.2017 välisenä aikana saapuvat ilmoittautumiset katsotaan sitoviksi. Maksamatta jääneet omavastuuosuudet laskutetaan tässä tapauksessa jälkikäteen. Omavastuuosuuksia ei myöskään palauteta 3.7.2017 jälkeen, mikäli leirille osallistuminen peruuntuu.

Linkki ilmoittautumislomakkeeseen: http://paihteetonleiri2017.nettilomake.fi/form/4609

Valokuvatyöpaja: ”Pintaa syvemmälle – moninainen kuva?”

Aisti ry järjestää valokuvatyöpajan autismikirjon nuorille ja aikuisille, jotka ovat kiinnostuneita kuvaamisesta. Paja rakentuu 5 tapaamiskerrasta, joiden aikana tutustutaan helposti lähestyttävillä tavoilla valokuvaukseen ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin itseilmaisukanavana. Kurssin pääpaino on kuvien sisällössä, mutta myös tekniikkaa sivutaan lyhyesti. Kuvia napsitaan sekä kertakäyttö- että järjestelmäkameroilla, sisä- ja ulkotiloissa. Oman kameran saa ottaa mukaan. Työpajan hinta on jäsenille 10€, ei-jäsenille 40€ (hintaan sisältyy kertakäyttökamera sekä mahdollinen kameralaina). Vetäjinä toimivat Tuulia Juopperi ja valokuvauksen opiskelija Petra Noppari.

Ryhmä aloittaa lauantaina 15.7. klo 14.00 Aisti ry:n toimistolla (Läntinen Pitkäkatu 33) ja kokoontuu sen jälkeen parillisten viikkojen viikonloppuina lauantaisin 29.7., 12.8. ja 26.8. Poikkeuksena pajan lopetusajankohta lauantai 2.9 viikolla 35. Yksi tapaamiskerta kestää noin 1-1,5 tuntia. Tarkemmat tiedot selviävät aloituksessa 15.7., jossa sovimme yhdessä ryhmälle kaikkein sopivimmat kellonajat tapaamisille.

Ilmoittautuminen työpajaan tapahtuu linkin kautta maanantaihin 3.7. mennessä. Mukaan mahtuu 7 nopeinta, heille lähetetään sähköpostitse lisätietoa jatkosta. Ilmoittautuminen on sitova.

Ilmoittautumislomakkeen löydät täältä: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeN7F0H8b7OZfVF1MC-jXqXcy3IlV2qhYSfDgFmnQYbpiFzyw/viewform

Aiempi kokemus ei ole tarpeen, joten työpaja sopii aivan aloittelevillekin tekijöille. Huomaa, että osa työpajan tapaamiskerroista saattaa tapahtua aurinkoisissa sääolosuhteissa, joten varaathan aurinkolasit, päähineen ja vesipullon mukaan matkaan. Ulkoilmasta nauttiessa voi esiintyä myös elämän taustahälinää, joten varaathan mukaan myös jotain, jolla suojata korviasi, jos kuulosi on herkkä.

Kesäleirit ADHD-oireisille ja Asperger-lapsille sekä nuorille heinäkuussa 2017

Aisti ry järjestää ADHD-oireisille ja Asperger-lapsille kaksi kesäleiriä Turun Hirvensalossa Oriniemen partiomajalla heinäkuussa 2017. 1.-4.-luokkalaisten leiri järjestetään 17.-19.7.2017, maanantai-keskiviikko ja 4.-luokkalaisten ja sitä vanhempien lasten ja nuorten leiri järjestetään 19.-21.7.2017 keskiviikko-perjantai.

Leirillä lapset ja nuoret tutustuvat toisiinsa ja saavat vertaiskokemusta. Toiminnallisissa pienryhmissä pyritään vahvistamaan vuorovaikutustaitoja ja selviydytään erilaisista sosiaalisista tilanteista. Yöpyminen on kokemus kohti itsenäisempää toimintaa. Leirin ohjelmassa on mukavaa yhdessäoloa, ulkoilua, pelailua, luonnossa liikkumista sekä uimista ja saunomista.

Oriniemen partiomajaan pääset tutustumaan partiomajan omilla sivuilla: http://partiomaja.kotisivukone.com

Leirin hinta on 90 € Aistin jäsenille ja 150 € -ei jäsenille. Leirin lasku lähetetään sähköpostitse ennen leiriä.

Leiristä vastaavat Karoliina Polvi ja Päivi Laurila ja lisäksi mukana on riittävä määrä ohjaajia.

Mikäli lapsi tarvitsee henkilökohtaista apua ja ohjausta, tulee oman avustajan osallistua kurssille mukaan. Kurssille osallistuvalla lapsella tulee olla voimassaoleva vapaa-ajan/tapaturmavakuutus.

Ilmoittautumiset allaolevista linkeistä: 1.-4.-luokkalaiset: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScwOhFc6OeYr_yukyll13UV6NTMH0KJcMhtKuTgIjfGYWBzMQ/viewform

4.-luokkalaiset ja sitä vanhemmat: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSftHg8r4POq9aeObW2ETQt51Ve-E3cxOrYE2QzluPEmTOIIJg/viewform

ILMOITTAUTUMINEN PÄÄTTYY 18.6.2017!

Tässä leiriesite: Kesäleirit

28.5.2017 Linturetki Ruissaloon

Aisti ry järjestää kaikille luonnosta ja kävelystä kiinnostuneille jäsenilleen keväisen linturetken Ruissaloon sunnuntaina 28.5. 2017. Pari tuntia kestävän kävelykierroksen oppaana toimii lintuharrastaja Heikki Lehtonen. Lintujen bongausta varten voi halutessaan ottaa mukaan omat kiikarit.

Kokoonnumme kello 10.00 Saaronniemen kauimmaisella parkkipaikalla, lähellä hiekkarantaa. Saaronniemeen pääsee kätevästi bussilla numero 8, joka lähtee kauppatorin laidalta, Eerikinkadun ja Aurakadun kulmasta, kello 9.30.

Kävelemme yhdessä niemen kärkeen, jossa nautimme eväistä. Linturetken päätteeksi voi myös halutessaan jäädä grillipaikalle ruokailemaan. Iloinen mieli, omat eväät ja säänmukainen varustus mukaan!

Linturetki on maksuton. Ilmoittautumiset perjantaihin 26.5. mennessä tämän linkin kautta: https://docs.google.com/forms/d/1mHAFMbTD2bvvDXjRJU5L4azfNM9Hr7hrJcqo7ZoY4zQ/edit

Tervetuloa mukaan yksin, kaksin, ystävän tai perheen kanssa!

Säävaraus!

Kuvitetun version kutsusta löydät täältä: Aisti_linturetki_5_2017

1.7.2017 Kesäretki Särkänniemeen

Aisti ry järjestää tänä kesänä kesäretken Särkänniemeen lauantaina 1.7.2017. Lähdemme bussilla Turun tuomiokirkolta klo 9.00, ja saavumme Särkänniemeen n. klo 11.00. Takaisin Turkuun lähdemme klo 18.00, ja tuomiokirkolla olemme n. klo 20.00.

Matkan hinta on Aistin jäseniltä 10 € per henkilö, ja ei-jäseniltä 20 € per henkilö. Matkan hinta sisältää bussimatkan Tampereelle ja takaisin. Jokainen ostaa itse rannekkeensa Särkänniemeen. Rannekkeet voi ostaa myös etukäteen netistä.

Bussin kyydissä voi myös tulla Tampereelle, vaikka ei haluaisikaan viettää päivää juuri Särkänniemessä!

Ilmoittaudu mukaan ilmoittautumislomakkeen kautta 27.6.2017 mennessä! Ilmoittautumislomakkeen löydät täältä: https://goo.gl/forms/8YR4uBx2OvNWh5GC2

Uimakokeilua autismikirjon lapsille ja aikuisille

Aisti ry järjestää jäsenistön toiveesta toukokuussa 2017 Impivaaran uimahallissa ohjattua veteen tutustumista. Kaksi uimakokeilukertaa alle kouluikäisille autismikirjon lapsille sekä aikuisille autismikirjon henkilöille. Vesikokeiluihin on varattuna omat altaat ja uimaryhmiä varten paikalla on uimaopettajia, sekä -ohjaajia.
VESIPEUHU -Alle kouluikäisten autismikirjon lasten uimakokeilu
23.5. ja 30.5. klo 19.00 – 19.45 Impivaaran uimahalli, opetusallas
– Tutustumista veteen ja vesileikkeihin erityisuimaopettaja Katri Rannikon ohjaamana
– Osallistuja maksaa vain Impivaaran uimahallin sisäänpääsymaksun