Opinnäytetutkimus neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen haasteista ja tukipalveluiden saannista lapsen vanhemman/vanhempien kertomana.

Olemme saaneet pyynnön jakaa tämä kysely nettisivuillamme! Terv. Aistin väki

Olen Sari Kovaniemi ja opiskelen Turun Ammattikorkeakoulun sosionomi- opintojen parissa. Tutkimukseni kohde, nepsy-lapset ja heidän perheensä, on minulle itselleni tärkeä ja erityinen, sekä henkilökohtaisesti, että ammatillisesti. Olen 50 -vuotias, kahden, nyt jo aikuisen nepsy-lapsen äiti. Olen noin 10 vuoden ajan työskennellyt lastensuojelulaitoksen ohjaajana, ohjaten ja tukien sekä
neuropsykiatrisesti että muilla tavoilla oireilevia erityislapsia. Tutkimustani teenkin tämän työn ohessa.

Teen opinnäytetyöhöni liittyvää tutkimusta neuropsykiatrisesti oireilevan (nepsy) lapsen haasteista ja tukipalveluiden saannista lapsen vanhemman/vanhempien kertomana. Tutkimukseni kohderyhmänä ovat nepsy- lapset, joiden perhe käyttää tai on käyttänyt lastensuojelun tarjoamia tukipalveluja. Tutkimukseni tarkoitus on kartoittaa lapsen haasteita eri ikäkausina sekä lapsen ja perheen saamia tukipalveluja. Ovatko tuet olleet oikea-aikaisia ja riittäviä. Näitä kartoittamalla pyrin löytämään
yhteneväisyyksiä nepsy-lapsen ja hänen perheensä lastensuojelun tukipalvelujen tarpeisiin. Tutkia selittyykö lastensuojelun palvelujen tarve mahdollisesti jonkin tietyn haasteen tai haasteiden yhdistelmän tuomasta kuormituksesta vai ovatko muut lainmukaiset tukipalvelut olleet riittämättömiä
tai jääneet kokonaan saamatta. Turun seudun autismi- ja ADHD yhdistys, eli AISTI ry on mahdollistanut tutkimukseni toimimalla tutkimukseni toimeksiantajana ja julkaisemalla tutkimuskyselyni verkkosivuillaan.

Tutkimuskysely on avoinna heinäkuun ajan ja toivonkin, että vastaisitte kyselyyni, vaikka kesä on kauneimmillaan. Tutkimukseen voit vastata täysin anonyymisti, mitään nimiä, asuinpaikkaa tai yhteystietoja en tutkimuksessani kerää. Olen rakentanut kysymykseni niin, että vastaaminen käy melko nopeasti ja kyselyn voi myös keskeyttää ja jatkaa myöhemmin. Jos tulee jotain kysyttävää tai kommentoitavaa itse tutkimuksesta tai kyselypohjasta, voi olla yhteydessä sähköpostilla: sari.kovaniemi @ gmail.com
Muistutukseksi vielä: Tutkimuksen vastaajana voi olla vain, jos on lastensuojelun palveluja käyttävän tai aiemmin käyttäneen nepsy-lapsen vanhempi.

Linkki tutkimukseen:

Kiitos osallistumisestasi ja lämmintä ja rentouttavaa loppukesää!

Aistille töihin?

Turun seudun autismi- ja ADHD-yhdistys Aisti ry:n vertaistukitoiminta on laajentunut vuosien varrella. Nyt etsimmekin joukkoomme, ajalle 1.8. – 30.11.2022, osa-aikaista

VERTAISTUEN KOORDINAATTORIA

Koordinaattoriin tehtäviin kuuluu yhteydenpito ja vertaistoiminnan suunnittelu yhdessä vertaistukiohjaajiemme kanssa. Työhön kuuluu myös sosiaalisen median päivitystä, nettisivuston ylläpitoa ja vertaistapahtumien suunnittelua. Työtä on sekä päivä-, ilta- ja viikonloppuaikoihin, joista osan pystyy tekemään etänä.

Toivomme hakijalta:

-Järjestösektorin tuntemusta

– Kokemusta vertaistoiminnasta

– Kykyä verkostoitua ja hieman luovuutta

– Vähintään perustasoiset tietotekniset taidot

– Neurokirjon piirteiden tuntemista ja erilaisuuden hyväksymistä.

Voit olla esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan, yhteiskuntatieteen tai yhteisöpedagogian opiskelija tai valmistunut. Myös entinen järjestöaktiivisuus ja vertaistukitoiminta katsotaan eduksi.

Hakemukset tuntipalkkatoiveineen ja tiedustelut osoitteeseen info @ aistiyhdistys.fi. Aistiin voit tutustua myös osoitteessa www.aistiyhdistys.fi. Paikka täytetään sopivan henkilön löydyttyä ja töiden alku on neuvoteltavissa, kuitenkin viimeistään 1.8.2022.

Kesäpäivä 2.7.2022

Aisti ry järjestää perinteisen kesäpäivän 2.7.2022 klo 12-18 Oriniemen partiomajalla Hirvensalossa (Ukko Suden tie 20, 20900 Turku). Ohjelmassa on saunomista (klo 13-17), uimista, grillausta sekä kauniista kesäpäivästä nauttimista (ota mukaan omat saunomis- ja uintivälineet).

Kesäpäivä on tarkoitettu kaikille Aisti ry:n jäsenperheille. Tapahtuma on maksuton.

Aisti ry tarjoaa grillimakkarat, ketsupin, sinapin, vaahtokarkit, kahvin, teen ja mehun. Voit myös ottaa mukaan omat grillattavat sekä muita eväitä. Jotta osaisimme varautua tarjottavien suhteen, pyydämme ilmoittautumista. Ilmoittaudu viimeistään 29.6.2022.

Ilmoittautua voi tämän linkin kautta: https://forms.gle/iqUBr46jGrH4LAqs6

Tervetuloa viettämään hauskaa kesäpäivää!

Enää viikko aikaa hankkia paikka Aistin kesäleireille!

Viimeinen ostopäivä on 12.6 ja leireille löytyy kummallekin vielä muutamia paikkoja.

Nämä leirit ottavat huomioon neurokirjon haasteetkin. Onpa lapsesi välillä hiljaisuutta kaipaava tai nuoresi valikoiva syöjä, täällä sekään ei haittaa! Leiriltä löytyy monenlaista innostavaa tekemistä ja pääohjaajana toimii leirikonkari, erityisopettaja Karoliina ”Karkki” Polvi.

Klik klik! https://aistinkauppa.mycashflow.fi/

Marjukka Saarnistosta Aisti ry:n uusi puheenjohtaja

Aisti ry:n vuosikokous pidettiin eilen 29.5.2022 Lounatuulet -talossa. Esillä olivat sääntömääräiset asiat, kuten tilinpäätös, mutta myös uuden hallituksen valinta tälle kaudelle.

Vuosikokous valitsi uudeksi puheenjohtajaksi yrittäjä Marjukka Saarniston. Edellisestä hallituksesta tutut Maria Lehtonen, Karoliina Polvi, Riitta Nykänen ja Satu Mäkinen saivat jatkoa hallituspestiinsä. Uusia kasvoja tuli Saarniston lisäksi paljon. Heitä ovat Tarja Lehtonen, Sari Lähteenmäki, Sanna Tomukorpi ja Riikka Jääskeläinen. Varajäseniksi valittiin Minna Lindell ja Sari Huusko. Uusi hallitus järjestäytyy tällä viikolla.

Yhdistys kiitti edellistä hallitusta ja sen puheenjohtajaa Helena Öhmania sekä varapuheenjohtaja Riikka Kiiloa hyvästä työstä ja toivotti onnea uudelle puheenjohtaja Saarnistolle.

Aisti ry:n vuosikokous 29.5.2022 klo 15

Turun seudun autismi- ja ADHD-yhdistys Aisti ry:n vuosikokous pidetään sunnuntaina 29.5. klo 15 Lounatuulissa huoneessa KOIVU. (Lounatuulet Yhteisötalo, Läntinen pitkäkatu 33, 2.krs)  https://aistiyhdistys.files.wordpress.com/2019/11/opasteaisti.pdf

Ilmoittaudu vuosikokoukseen tästä linkistä: https://forms.gle/MAVNHqikhA76si1n6

Kokouksessa käsitellään yhdistyksen sääntöjen 11 §:n mukaiset asiat. Kokouksen esityslista ohessa. Kokousmateriaalit toimitetaan ilmoittautuneille osallistujille sähköpostilla. Alla yhdistyksen varapuheenjohtajan saatesanat kokouskutsulle, joka on lähetettiin 21.5.2022 jäsenistölle.

Hyvät jäsenet,

Aistin perustamisesta tuli tammikuussa kuluneeksi 10 vuotta. Suuren juhlahumun sijaan yhdistyksen toimintaa on ylläpidetty minimitasolla, sillä korona ja aktiivien vähäinen vaihtuvuus yhdistyksessä on vaatinut veronsa. Hallitus on yrittänyt löytää keinoja toiminnan jatkumiseksi ja paljolti tästä tästä syystä vuosikokousta on lykätty niin pitkälle kuin sääntöjen puitteissa on mahdollista.

Aistin toiminta on poikkeuksellisen laajaa vapaaehtoisvoimin yllä pidetyksi toiminnaksi. Pelkästään teitä jäseniä on oli yli 500 ja jopa Aistin minimitason toiminta on aktiivisempaa kuin monessa muussa pelkästään vapaaehtoisvoimin toimivassa yhdistyksessä. Nyt ollaan kuitenkin siinä mielessä selkä seinää vasten, että toiminta tulee edelleen karsiutumaan ellei hallitukseen ja hallituksen tueksi saada uusia aktiiveja jatkamaan yhdistyksen toimintaa. Aistilla on edelleen kaikki edellytykset jatkaa aktiivisena toimijana alueella. Aisti tiedetään ja Aisti tunnetaan, mutta Aisti tarvitsee uusia vastuunkantajia viemään yhdistystä edelleen eteenpäin. Toimintakykyisen hallituksen ja vapaaehtoisten avulla on mahdollista päästä tilanteeseen, jossa yhdistyksellä on työntekijä.

Onko sinulla osaamista tai kokemusta, josta yhdistys hyötyisi? Haluatko jakaa osaamistasi? Onko sinulla aikaa ja mahdollisuus ottaa vastuuta hallituksessa tai muussa vapaaehtoispestissä? Haluatko olla mahdollistamassa Aistin toisen vuosikymmenen toteutumisen?

Vapaaehtoistyö Aistin kokoisessa hyvin verkostuneessa yhdistyksessä on vuosien varrella ollut välillä rankkaa työtä, mutta usein myös mahtavia kohtaamisia ja monipuolisia oppimiskokemuksia. Järjestötyö on aina myös ihmistyötä ja siihen on vuosien kuluessa mahtunut monenlaista kanssakäymistä jäsenten, vapaaehtoisten ja hallituksen jäsenien kanssa. Minä tai kukaan ei muu voi luvata Aistin hallitukseen tai vapaaehtoistyöhön mukaan lähtevälle pelkkää kahvittelua ja leppoisaa keskustelua tai tunnin kokouksia. Meillä riittää tehtäviä niin tiedotuksessa, toimiston ylläpidossa, tapahtumien koordinoinnissa, vertaistoiminnan ylläpidossa kuin taloudenhoidossa, johtamisessa ja jäsenrekisterin hoidossa. Vapaaehtoistyöhön palkat ja palkkiot sopivat huonosti, mutta ihan takuuvarmasti tässä yhdistyksessä saa halutessaan opetella paljon uutta ja tehdystä työstä voi saada työtodistuksen.

Uskon puhuvani koko Aistin hallituksen puolesta kun totean tilanteen olevan äärimmäisen vaikea. Mikäli uusia aktiivisia käsipareja ja uutta intoa, toivoa ja näkemystä ei yhdistyksen toimintaan saada niin kymmenen vuoden aikana tehty valtava määrä vapaaehtoistyötä uhkaa valua hukkaan.

Pidämme huomenna sunnuntaina 22.5. klo 15 ja maanantaina 23.5. klo 18 Zoomissa tilaisuudet, joista toiseen toivomme hallitus- tai vapaaehtoistyöstä kiinnostuneiden osallistuvan. Tilaisuuden alussa on yhdistyksen toiminnan lyhyt esittely, jotta jokainen tietää millaiseen toimintaympäristöön on astumassa. Linkin tapaamiseen saat lähettämällä sähköpostia minulle riikka.kiilo@aistiyhdistys.fi tai puheenjohtaja@aistiyhdistys.fi

Aisti on rakennettu yhdessä, pidetään Aistista huolta yhdessä!

Aistin hallituksen puolesta

Ystävällisin terveisin,
Riikka Kiilo
varapuheenjohtaja

Turun seudun autismi- ja ADHD-yhdistys Aisti ry
Lounatuulet yhteisötalo
Läntinen Pitkäkatu 33
20100 Turku

Uusin uutiskirje on ilmestynyt! Lue täältä!

Tämä uutiskirje on lähetetty Mailchimp-järjestelmästä. Jos olet uutiskirjetilaaja etkä ole saanut uutiskirjettä niin tarkista sähköpostisi roskaposti ja tarvittaessa tarjous/ilmoituskansiot. Suosittelemme merkitsemään osoitteen aistiyhdistys@aistiyhdistys.fi hyväksytyksi yhteystiedoksi omaan osoitekirjaasi, jotta uutiskirje ohjautuisi oikein.

Moi täältä Aistilta!

Kevät on edennyt pitkälle ja kesäkuu odottelee jo kulman takana. Moni odottelee lomaa ja varsinkin lapsiperheissä pohditaan kesän aktiviteettejä. Meillä onkin mukavia uutisia!

Suositut HopLop-aamut jatkuvat taas! Olemme varanneet yhteensä kuudeksi kesätorstaiksi HopLopin Aistin käyttöön esteettömään touhuiluun. Tänä vuonna edulliseksi tulee sisarusten lippupaketti, jota erityisesti on toivottu. Katso lisätietoa nettikaupasta sivulta https://aistinkauppa.mycashflow.fi/product/9

Sopulit-kaikkien kaverit – saa kesäjatkoa. Vertaistukiryhmä 3–6-luokkalaisille lapsille. Yhdessä puuhastelua ja mielenkiintoa jakaen. Tärkeä lelu saa tulla mukaan ja tärkeä aikuinen saa kahvikupin ääressä jutteluseuraa muista aikuisista viereisessä tilassa. Ketään ei kiusata ja kenenkään ei ole pakko puhua.
Tapaamiset kesäkuussa 12. ja 19. päivä, heinäkuussa 10. ja 17. päivä, elokuussa 7. ja 14. päivä klo 12-13:30. Osta ryhmän jäsenyys nettikaupasta sivulta https://aistinkauppa.mycashflow.fi/product/6/

Neurokirjon lasten ja nuorten kesäleirit ovat myös tulossa! Aisti ry:n kesäleirillä ADHD- ja autismikirjon lapset ja nuoret solmivat ystävyyksiä sekä oppivat uusia taitoja vertaisten kesken. Rennon ja leppoisan yhdessäolon lisäksi leirillä on ohjelmassa ulkoilua, pelailua, luonnossa liikkumista sekä uimista ja saunomista.

1.–4. -luokkalaisten kesäleiri järjestetään Turun Hirvensalossa Oriniemen partiomajalla juhannuksen jälkeisellä viikolla 27.-29.6.2022 Lisätietoa + osta leiri tästä!  https://aistinkauppa.mycashflow.fi/product/8

Yli 4. luokkalaisten kesäleiri järjestetään Turun Hirvensalossa Oriniemen partiomajalla juhannuksen jälkeisellä viikolla 29.6-1.7.2022 Lisätietoa + osta leiri tästä!

Lisäksi olemme taas mukana ”Isovanhemmat ja lapset metsään!” -hankkeessa, jonka seuraava päivä on jo ti 24.5. klo 17–20 aiheella ”Lapsen myönteisen käytöksen tukeminen”, toinen ti 28.6. klo 17-20 ”Levollisuutta luonnosta – miten ympäristö vaikuttaa lapsen toimintakykyyn?” Lisää tietoa https://www.lastenkuntoutus.net/perheille/isovanhemmat_ja_lapset_metsaan%21

Vertaisryhmistämme AD(H)D-henkilöiden puolisoiden vertaistukiryhmä tapaa vielä 9.6.2022, Ominaiset lauantaina 21.5. kello 17:30-19:30, ja ADHD-aikuiset 4.6.2022 klo 16–18 Aistin toimistolla, jonka jälkeen niissä on kesätauko.

Neurologisesti epätyypillisten aikuisten -Omituisten otusten vertaistukiryhmä kokoontuu koko kesän normaalisti, parillisten viikkojen keskiviikkoisin kello 17:30-19:30 Aistin toimistolla, lähitapaamisiin voi tulla ennalta ilmoittamatta.
Parittomien viikkojen torstaisin kello 17:30-19:30 ääniyhteydellä Discordissa, palvelimelle voi liittyä lähitapaamisissa tai sähköpostilla omituiset.otukset@aistiyhdistys.fi

Tauolla ovat ADHD-lasten ja nuorten perheet, mutta Facebook-ryhmässä voi keskustella https://www.facebook.com/groups/439008192808366/
Keskustella voi myös (tauolla olevassa) Autismin kirjon henkilöiden ja perheiden vertaistukiryhmä Turku – Aisti: https://www.facebook.com/groups/342778049075675/
Tarkemmat tiedot nettisivulla! https://aistiyhdistys.fi/toiminta/vertaistuki/

Lisäksi nyt on aika miettiä, opettajien, tarhatätien ja opiskelemaan lähtevien lahjoja. Aistin verkkokaupan rätit ilahduttavat murreteksteillään ja ArkiJärki-magneetit tuovat järjestystä oman toiminnan ohjaukseen, katso kauppa https://aistinkauppa.mycashflow.fi/

Aistin toimisto Lounatuulet -talossa on auki 23.5 ja 25.5 (ma ja ke) klo 9–14 ja 30.5 ja 1.6 (ma ja ke) 12–17. Tänä aikana olet tervetullut poikkeamaan juttelemaan neurokirjosta, kyselemään tai vaikka Aistin tuotteiden ostoksille. Toimistolla päivystää tuolloin sosionomiopiskelija Sanna.

Väliaikaisia muutoksia toiminnassa: Aisti siirtyy etäilemään

Aistin vertaistoiminta on pikkuhiljaa pandemiatilanteen vaatiessa siirtynyt etäilyksi tai tauolle. Vertaisryhmien sivuilta löydät lisätietoja kunkin ryhmän ajankohtaisesta toiminnasta ja mahdolliset etäosallistumisohjeet.

Aistin uimarit saavat jatkaa porskuttelua, sillä rajoitukset eivät koske lasten harrastuksia. Torstai -kerho aloittelee heti kun tilanne sen sallii, eli toivon mukaan heti helmikuun alkupuolella.

Pysytään terveinä ja nähdään verkossa!

Varainkeruutuote: Aistin siivousrätit, niin tiedät millä pyyhkiä!

4 kpl värikoodattuja siivousrättejä 12,90€/setti

Nyt saatavilla Aistin putiikista

Aistin siivousrätit on värikoodattu mukaillen ammattilaissiivouksessa käytettävien siivousrättien värejä. Kunkin rätin käyttökohteesta muistuttavat runoilija, taiteilija Heli Laaksosen piirtämät herkulliset kuvat lounaismurteelle käännetyillä teksteillä.

PÖNTTÖ VAA! – punainen rätti: vain ja ainoastaan WC- istuimen (tai WC:n muiden yhtä likaisten pintojen) puhdistukseen

KYLPPÄRIN PUALEL – keltainen rätti: vessojen, pesu- ja kylpyhuoneiden pinnoille (esimerkiksi lavuaarit, seinät, hanat ja niin edelleen)

TISKIPÖYRÄL – vihreä rätti: kaikille keittiön pinnoille

PÖLYI VARTE – sininen rätti: kaikille muille kodin pinnoille kuten pöydät, hyllyt, ovet, ovenpielet valonapit ja niin edelleen

Rätin koko 20x17cm

Ympäristöystävälliset rätit on valmistettu norjalaisesta selluloosa- kuidusta ja intialaisesta puuvillasta, joka on liian lyhytkuituista mihinkään muuhun käyttöön. Painettu ympäristöystävällisin värein. Värit lämpökiinnitetään painamisen jälkeen, jolloin tuotteet ovat konepestäviä. Pitkään käytössä olleen tuotteen voi helposti raikastaa liottamalla sitä hetken etikassa ja huuhtelemalla hyvin. Pitkän elinkaarensa jälkeen tuotteet voi hävittää biojätteenä ja ne maatuvat kokonaan.