ADHD

ADHD on aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö, josta käytetään myös nimitystä tarkkaavuus- ja yliaktiivisuushäiriö. ADHD tulee englanninkielisistä sanoista Attention Deficit Hyperactivity Disorder.

ADHD on kehityksellinen itsesäätelyn häiriö, jonka vuoksi asianomaisella on pitkäaikaisia tai pysyviä vaikeuksia hillitä yllykkeitään ja ohjata toimintojaan. ADHD-henkilöllä on vaikeuksia viivästyttää yllykkeiden toteuttamista ja säädellä käyttäytymistä sosiaalisiin sääntöihin, aikaan ja tulevaisuuteen soveltuviksi.

Lisää tietoa ADHD:stä löydät ADHD-liiton verkkosivuilta.

Olemme koonneet tähän alle muutamia hyödyllisiä linkkejä ja mielenkiintoista kirjallisuutta. Mikäli listasta puuttuu jotain minkä haluaisit jakaa muillekin, niin lähetä meille vinkki yhteydenottolomakkeemme kautta.

Linkkejä

ADHD-liiton lyhytelokuva Lopeta! http://www.adhd-liitto.fi/oppaat-ja-julkaisut/videomateriaalit/adhd-liiton-lyhytelokuva-lopeta

ADHD, aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön hoito lapsilla ja nuorilla. Käypä hoito –suositus 9.1.2012. Suomalainen Lääkäriseura Duodecim.

Juniorinetti on lapsille ja nuorille tarkoitettu ADHD:ta (ja myös monia muita oireyhtymiä ja sairauksia) koskeva sivusto.
Paljon tietoa ja kokemuksia AD/HD aikuisen keräämänä täällä.
Erja Sandberg:  ADHD-lapsen sisarusten asema perheessä – Vanhempien ja sisarusten haastattelututkimus smilehttp://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210029317
Erja Sandberg – Erilainen vanhemmuus
Diagnoosien saaminen oli helpotus, Oulu-lehti 13.10.2012
Erilaisia blogeja ADHD-henkilöiltä löydät täältä.
ADHD-liiton videojulkaisut ovat katsottavissa Youtube-palvelussa.

Kirjallisuutta

Adler, L. & Florence, M. 2009. ADHD. Levoton mieli. Prometheus.

Barkley, R. 2008. ADHD. Kuinka hallita ADHD. UNIpress.

Michelsson, K., Saresma, U., Valkama, K. & Virtanen, P. 2004. MBD ja ADHD:n diagnosointi, kuntoutus ja sopeutuminen. PS-kustannus.

Penttilä, J., Rintahaka, P. & Kaltiala-Heino, R. 2011. Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön merkitys lapsen ja nuoren tulevaisuudelle. Duodecim 127:1433-1439

Quinn, P. & Stern, J. 2009. Jarruta! Lasten ja nuorten ADHD-opas. Psykologien kustannus.

Rintahaka, P. 2007. Nuorten neuropsykiatriset häiriöt. ADHD, Aspergerin oireyhtymä ja unihäiriöt. Duodecim 123: 215-222.