Autismikirjo

Autismikirjon oireyhtymät ovat keskushermoston kehityshäiriöitä.

Autismikirjoon kuuluvat autismi, Aspergerin ja Rettin oireyhtymät sekä disintegratiivinen kehityshäiriö ja laaja-alainen kehityshäiriö.

Autismikirjon tyypillisiä ulospäin näkyviä piirteitä ovat mm. poikkeava sosiaalinen vuorovaikutus ja kommunikaatio, epätavalliset reaktiot aistiärsykkeisiin ja rajoittunut, stereotyyppinen käytös.

Autismikirjoon sisältyy monenlaisia yksilöllisiä oireita, mutta myös vahvuuksia!

Tietoa autismikirjosta löydät esimerkiksi Autismiliiton kotisivuilta.

Olemme koonneet tähän muutamia muitakin hyödyllisiä linkkejä ja mielenkiintoista kirjallisuutta liittyen autismikirjoon. Mikäli listasta puuttuu jotain minkä haluaisit jakaa muillekin niin lähetä meille vinkki yhteydenottolomakkeemme kautta.

Linkkejä

Oppimis- ja ohjauskeskus Onerva on oppimis-, kehittämis- ja ohjauspalvelukeskus, jossa on asiantuntemusta autismikirjon asioista. Haukkarannan koulun verkkokaupassa on myynnissä laaja valikoima autismikirjoa koskevaa kirjallisuutta.

Juniorinetti on lapsille ja nuorille tarkoitettu autismia (ja myös monia muita oireyhtymiä ja sairauksia) koskeva sivusto.

Sosiaali- ja terveysalan asiantuntija- ja vaikuttajajärjestö Nuorten Ystävien vammaispalvelut

Hauskoja blogeja autismikirjoon liittyen löydät täältä

Autismiliiton videojulkaisuja voi katsoa Youtube -palvelussa. Palvelussa on käyttäjä nimen Autismiliitto alta katsottavissa monenlaista materiaalia vertaistuesta seminaareihin.

Artikkeleita

Erja Hyytiäisen juttu Entä jos äiti ei jaksa Turun sanomissa. Juttu voitti EU:n kansallisen journalismikilpailun. Artikkeli osallistuu vielä EU:n jäsenmaiden Yhdessä syrjintää vastaan -loppukilpailuun.

Autisti kuntoutuu päivän kerrallaan – yhdistyksillä valtava merkitys vammaisaloilla Kalajokilaakso 1.4.2011

Diagnoosien saaminen oli helpotus, Oulu-lehti 13.10.2012

Väsyneet äidit tarjoavat nyt apuaan Turulle, Erja Hyytiäisen juttu Turun Sanomissa 18.11.2012. Artikkeli on jatkoa Entä jos äiti ei jaksa-artikkelille, joka julkaistiin Turun Sanomissa 16.10.2011 ja joka voitti EU:n kansallisen journalismikilpailun.

Autismi on tavallisempaa kuin ajatellaan, Autismiliitto ry, 28.3.2013.

Ihmisessä on muutakin kuin kasvot, artikkeli kasvosokeudesta Seura 29/2013 sivu52 ja sivu53.

Enää en mieti ”Miksi minä?” vaan ”Miten selviän?” – ensitiedosta eteenpäin sisulla ja vertaistuen voimalla, Autismi 4/2013.

Vertaistuesta voimaa – vertaisille ja yhdistykselle, Autismi 5/2013.

Kirjallisuutta

Autismiliiton julkaisu– ja kirjastosivuilta löydät kattavan esityksen autismin kirjoon liittyvää kirjallisuutta.

Pienten autististen lasten vanhemmille suosittelemme erityisesti Varhis-opasta, joka esittelee kansantajuisesti mistä on kysymys ja tarjoaa vastauksia moniin kysymyksiin.

Avellan A., LepistöT. 2008. VARHIS. Opas pienten autististen lasten varhaiskuntoutukseen. HYKS Lastenlinna.

Kyllikki Kerolan koko tuotanto käsittelee autismia niin kuntoutuksen kuin vanhemmuudenkin näkökulmasta. Hänen teoksensa ovat hyvin saatavilla kirjastoista.

Kertomuksia autismista perheiden näkökulmasta:
Poranen E. 2008. Miro ja meri. Eeva Poranen.
Mäkelä L. 2008. Pojat – Kotiäidin sotaromaani. Kustannus Ellak.
Lexhed J. 2009. Kun rakkaus ei riitä. Tammi.
Iversen P. 2008 Outo poika. WSOY.

Autismikirjon henkilöiden kirjoittamia teoksia:

Johansson, I. 2007. Toinen maailma jonka tunnen – autistin tarina. Otava.
Princes-Hughes, D. 2006. Gorillan kosketus. Matkani läpi autismin. Basam books.
Tilli P., 2013. Toisin: Minun asperger-elämäni. Finn Lectura.
Autio M. 2014. Varjopuutarha. Karisto.

Usein autismikirjoon yhdistettyjä, erilaisuudesta kertovia teoksia
Haddon, M. 2003. Yöllisen koiran merkillinen tapaus. Otava.

Koulutukset:

Mikä ihmeen autismikirjo? -perustietoilta
ti 20.10.2020 klo 17:30-19:30
etäyhteydellä Zoomissa.

Mikä ihmeen autismikirjo -tietoilta antaa perustietoa siitä, mikä ja mitä on autismikirjo. Ilta sopii erinomaisesti autismikirjon henkilöiden läheisille tai ammattilaisille, jotka kohtaavat autismikirjon henkilöitä työssään tai muille autismikirjosta kiinnostuneille, joilla on vähäiset tai olemattomat tiedot autismikirjosta.

Kouluttajana Autismiliiton järjestösuunnittelija Marjo Häyry.

Osallistuaksesi tarvitset älypuhelimen, tabletin, kannettavan tai pöytätietokoneen ja nettiyhteyden. Osallistuminen ei edellytä sovelluksen lataamista ja tapaamiseen voi osallistua selaimen kautta, vaikka Zoom aktiivisesti sovelluksen latausta ehdottaakin. Jokainen osallistuja päättää asiasta itse.
Ilmoittautuminen: https://forms.gle/E61aU4c7NhPqMWDJ7