Sopulit

”Tuntuuko susta joskus siltä, että koulu- tai harrastuskaverit ei ymmärrä sua tai ettet itse aina ymmärrä kavereita? Kohdellaanko sua eri tavalla kuin muita kavereita? Onko vaikea löytää leikki- tai pelikavereita?”

Mitä? Sopulit on vertaisryhmä niille lapsille, joilla on välillä ulkopuolinen tai yksinäinen olo.

Sopuleissa vastuussa olevien aikuisten lisäksi toimivat vertaisohjaajina aiemmista sopuleista tutut konkarit.

Sopulit on lapsille paikka, jossa ei tarvitse maskata. Tapaamiset aloitetaan aina meemi-kuvilla tuetulla kuulumiskierroksella, jonka jälkeen leikitään, askarrellaan tai pelaillaan yhdessä. Kaikille tapaamisille saa ottaa mukaan itselleen tärkeän lelun tai muun tavaran, jos niin haluaa. On tärkeää, että Sopulit on kaikille kiva paikka, joten ketään ei pakoteta puhumaan, leikkimään tai muulla tavoin tekemään mitään sellaista, jota ei itse halua. Sopuleissa riittää, että olet läsnä ja oma itsesi. Joskus toisille juttelu ja yhdessä tekeminen vaatii aikaa ja tämä on Sopuleissa ok!

Aikuiset tsemppaavat, jotta määräily pysyisi aivan ehdottoman minimissä. Sopuleissa ei kuntouteta muita kuin ehkä aikuisia, jotka ei aina ymmärrä kaikkea oikein. Vanhemmillekin vinkkinä, ettei sopulit ole tavoitteellinen harrastus vaan paikka, jonne lapset saavat tulla hengähtämään yhdessä muiden samanhenkisten lasten kanssa.

Ja hei muuten! Även svenskspråkiga barn är välkomna att anmäla sig med till Sopulit! Som handledare har vi Teresa som har svenska som modersmål och så har vi Helena som kan också kommunicera på svenska vid behov.

Missä ja milloin? Tapaamiset järjestetään Aistin toimistolla Lounatuulet Yhteisötalolla (Läntinen Pitkäkatu 33, 2. krs.)

Keväällä 2024 Sopulit tapaavat 12:00-13:15 seuraavina kahdeksana parittomana lauantaina:

• 20.1.
  • 3.2.
  • 2.3.
  • 16.3.
  • 30.3.
  • 13.4.
  • 27.4.
  • 11.5.

Suuren kysynnän vuoksi tarjolla on nyt kolme Sopuliryhmää eri-ikäisille: Pikku-Sopulit, Sopulit ja Yli-Sopulit.

Hinta? Lasten ja nuorten vertaisryhmien kevätkauden osallistumismaksu ryhmää kohden on 60 euroa Aistin jäsenille ja muille 100 euroa.

Jäsenalennus on siis 40% ja sen saa lisättyä verkkokaupan kassalla koodilla JASENALE. Jäsenhinta koskee Aisti ry:n nykyisiä jäseniä ja heitä, jotka ovat viimeistään ostohetkellä hakeneet Aisti ry:n jäsenyyttä kotisivuilta löytyvän lomakkeen kautta. Aisti ry:n jäsenyys on kotitalouskohtainen. Virheellisesti ilman jäsenyyttä hyödynnetyt jäsenalennukset peritään jälkikäteen, jolloin puuttuvaan maksuun lisätään 15€ laskutuslisä.

Ryhmään ilmoittaudutaan Aistin verkkokaupassa.