Sopulit – Kaikkien Kaverit

Vertaistukiryhmä 3-6-luokkalaisille lapsille

Tuntuuko susta joskus siltä, että koulu- tai harrastuskaverit ei ymmärrä sua tai ettet itse aina ymmärrä kavereita? Kohdellaanko sua eri tavalla kuin muita kavereita? Onko vaikea löytää leikki- tai pelikavereita?

Sopulit on vertaistukiryhmä ja tarkoitettu niille lapsille, joilla on välillä ulkopuolinen tai yksinäinen olo. Ryhmää suunnitellaan ja ohjataan lasten ehdoilla ja vertaisohjaajana toimiikin 4. luokkalainen kaikkien kaveri.

Mitä? Sopuleissa vietetään aikaa yhdessä ja etsitään yhteisiä mielenkiinnonkohteita. Ensimmäisellä kerralla väritetään, piirretään tai askarrellaan itselle tärkeän aiheen parissa ja tutustutaan samalla toinen toisiinsa. Tekemisen lomassa voidaan jutella siitä, minkälaisia asioita halutaan seuraavilla tapaamisilla tehdä.

Kaikille tapaamisille saa ottaa mukaan itselleen tärkeän lelun tai muun tavaran, jos niin haluaa. On tärkeää, että Sopulit on kaikille kiva paikka, joten ketään ei pakoteta puhumaan, leikkimään tai tekemään mitään. Sopuleissa riittää, että olet läsnä ja oma itsesi. Joskus toisille juttelu ja yhdessä tekeminen vaatii aikaa ja tämä on Sopuleissa ok!

Sopuleihin osallistuvat lapset kutsutaan liittymään omaan Whatsapp-ryhmään ja samoin tehdään aikuisten kanssa. Tapaamisiin liittyvä viestintä tapahtuu näissä Whatsapp -ryhmissä.

Missä? Tapaamiset järjestetään Aistin toimistolla Lounatuulet yhteisötalossa, ellei lapset suunnittele yhdessä toisin. Muutoksista ilmoitetaan erikseen aikuisille.

Milloin? Keväällä 2022 tavataan viitenä sunnuntaina (6.3., 20.3., 3.4., 17.4. & 1.5.) klo 12-13.30. Aikatauluihin voi tulla muutoksia, mutta tapaamispäivät pyritään pitämään samoina.

Hinta? Sopulit – vertaistukiryhmän kevään 2022 osallistumismaksu on 25 euroa ja hinta kattaa kaikki viisi kertaa.

Mihin laitan aikuiseni tapaamisen ajaksi? Vanhemmille on varattu erillinen tila toimiston vierestä, johon voi halutessaan jäädä kahvittelemaan lasten tapaamisen ajaksi. Tätä toivotaankin ensimmäisellä tapaamisella, kun kaikki on vielä uutta ja ihmeellistä. (Huom. kukaan ei ole vahtimassa aikuisia, mutta ’Kaikkien kaveri’ -sääntö pätee myös aikuisten kahvihuoneessa.

Mistä saan lisätietoa? Vastuuhenkilönä ja aikuisena Sopuleissa toimii Aistin puheenjohtaja Helena Öhman. Ilmoittautuneille lähetetään infokirje perjantaina 4.3. ja lisätietoja saa kysyä osoitteesta aistiyhdistys@aistiyhdistys.fi