Muut tapahtumat

Tällä sivulla ilmoitamme koko jäsenistöä koskevasta yhteisestä toiminnasta ja virkistäytymisestä. Tervetuloa tapahtumiimme!

28.7.2018 Kesäretki Särkänniemeen

Tervetuloa mukaan Aisti ry:n kesäretkelle Särkänniemeen! Retkelle lähdetään lauantaina 28.7.2018.

Järjestämme yhteiskuljetuksen Särkänniemeen ja takaisin. Bussi lähtee tuomiokirkon läheltä, hovioikeustalon takaa, klo 9.00. Perillä Särkänniemessä olemme klo 11.00. Paluumatka Särkänniemestä alkaa klo 18.30 ja takaisin Turussa olemme n. klo 20.30. Bussikyyti maksaa 10 €/hlö jäseniltä ja 20 €/hlö ei-jäseniltä. Muistathan, että kuten joka vuosi, myös tänä vuonna voit tulla mukaan bussiin, vaikket tulisikaan Särkänniemeen! Voit viettää päivän Tampereella vieraillen muissa Tampereen turistikohteissa, tai voit vaikkapa käydä moikkaamassa sukulaisia ja kavereita.

Jokainen maksaa itse pääsylippunsa Särkänniemeen. Särkänniemellä on olemassa erilaisia tarjouksia ja myös Plussa-etuja. Katso tarkemmat tiedot Särkänniemen rannekkeista, hinnoista sekä muista eduista Särkänniemen sivuilta: https://sarkanniemi.fi/muut/etukampanjat/

Ilmoittaudu mukaan retkelle oheisen ilmoittautumislomakkeen kautta 20.7.2018 mennessä: https://goo.gl/forms/QCp9sMTFcUXoxXMI3

______________________________________________

Kesäleirit ADHD-oireisille ja Asperger-lapsille sekä -nuorille kesäkuussa 2018

Aisti ry järjestää ADHD-oireisille ja Asperger-lapsille kaksi kesäleiriä Turun Hirvensalossa Oriniemen partiomajalla kesäkuussa 2018. 1.-4.-luokkalaisten leiri järjestetään 25.-27.6.2018, maanantai-keskiviikko ja 4.-luokkalaisten ja sitä vanhempien lasten ja nuorten leiri järjestetään 27.-29.6.2018 keskiviikko-perjantai.

Leirillä lapset ja nuoret tutustuvat toisiinsa ja saavat vertaiskokemusta. Toiminnallisissa pienryhmissä pyritään vahvistamaan vuorovaikutustaitoja ja selviydytään erilaisista sosiaalisista tilanteista. Yöpyminen on kokemus kohti itsenäisempää toimintaa. Leirin ohjelmassa on mukavaa yhdessäoloa, ulkoilua, pelailua, luonnossa liikkumista sekä uimista ja saunomista.

Oriniemen partiomajaan pääset tutustumaan partiomajan omilla sivuilla: http://partiomaja.kotisivukone.com

Leirin hinta on 95 € Aistin jäsenille ja 150 € -ei jäsenille. Leirin lasku lähetetään sähköpostitse ennen leiriä.

Leiristä vastaavat Karoliina Polvi ja Päivi Laurila ja lisäksi mukana on riittävä määrä ohjaajia.

Mikäli lapsi tarvitsee henkilökohtaista apua ja ohjausta, tulee oman avustajan osallistua kurssille mukaan. Kurssille osallistuvalla lapsella tulee olla voimassaoleva vapaa-ajan/tapaturmavakuutus.

Ilmoittautumiset allaolevista linkeistä:

1.-4.-luokkalaiset: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdi2-sGUIe90Z3Mkue1h8tSPFNBjNPEUDE0dcYQz2J4-mPIcg/viewform

4.-luokkalaiset ja sitä vanhemmat: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSebWnzkr3AEqLfPjCAdFZHXTe77uVJNMBXWGTmpYKHmoFM2Aw/viewform

ILMOITTAUTUMINEN PÄÄTTYY 3.6.2018!

_____________________________________________

4.4.2018 WAAD2018 – Jo 20 vuotta autismikirjon hoitoa Turussa!

Turussa YK:n Autismitietoisuus päivää (2.4.2018) juhlistetaan keskiviikkona 4.4.2018 Lountuulet Yhteisötalossa lähes koko päivän mittaisella tapahtumalla, jossa muistellaan menneitä, mutta ollaan myös tukevasti läsnä tässä päivässä.

Päivässä vieraaksemme tulee useita ammattilaisia – yhden ammattilaisen sanoin: meillä on hyvä kattaus paikallisia autismikirjon asiantuntijoita!

Luennot alkavat jo iltapäivällä ja ne jatkuvat aina iltaan saakka. Klo 16 eteenpäin on myös mahdollisuus tehdä itselle koru, avaimenperä, avainnauha tai vaikka kännykkäkoru Mari Vartialan opastamana. Koruaskartelu on omakustanteista eli jokainen maksaa tarvikkeet itse.

Jollet vielä ole merkinnyt päivää kalenteriin niin nyt on korkea aika tehdä se!

Tervetuloa mukaan!

Tanssi- ja liiketerapiaryhmät alkavat

Aisti ry ja tanssi- ja liiketerautti Silja McNamara järjestävät keväällä kaksi erilaista tanssiterapiakurssia. Toinen kursseista on tarkoitettu lapsille ja nuorille, ja toinen aikuisille. Kummatkin kurssit pidetään 28.2.2018-18.4.2018 Lounatuulet Yhteisötalon (Läntinen Pitkäkatu 33) alakerrassa, Saarni-tilassa. Lasten ja nuorten ryhmä pidetään klo 17.00-17.45, ja aikuisten ryhmä pidetään klo 18.00-18.45. Vähintään viisi osallistujaa vaaditaan, jotta ryhmä voi alkaa, maksimi osallistujamäärä on kymmenen. Kurssin hinta on 75 € Aisti ry:n jäsenille, ja 130 € ei-jäsenille.

Ilmoittautumislinkki lasten ja nuorten ryhmään: https://goo.gl/forms/P5IIEtfaVEoWJYgS2

Ilmoittautumislinkki aikuisten ryhmään: https://goo.gl/forms/MObaukSYYSdxICGB2

Tässä kuvaukset kursseista.

Voimatanssi lapsille/nuorille jaetaan ikäryhmittäin

Kehon liikkeillä on valtava potentiaali ilmaista ajatuksia, tunteita ja ristiriitoja, niin tiedostamatta kuin tiedostetustikin. Etenkin tukea tarvitsevat lapset/nuoret, joilla on kielellisiä- sekä kommunikointivaikeuksia on tärkeää mahdollistaa eri luovia keinoja kohdata muut lapset ja aikuiset. Voimatanssissa liikutaan, leikitään, piirretään ja etsitään erilaisia tapoja kuunnella kehonkieltä. Käymme tunneilla läpi erilaisia keho-ja tanssi-improvisaatioharjoituksia, joissa on mahdollisuus löytää oma tanssinkieli, rentoutua, kommunikoida kehonkielellä. Ilmaisemalla itseään opitaan niin näyttämään tunteet, mutta myös hallitsemaan niitä.Liikumme niin yksin kuin yhdessäkin! Liike on jokaiselle osallistujalle omanlainen ja näin ollen siis joka kerta erilainen kokemus. Haluan, että kaikki osallistujat kokevat tunneillani onnistumisen tunteita. Ohjaajana annan aina paljon kehuja, joka auttaa positiivisen minäkuvan rakentamisessa.

Kurssin vetäjänä toimii turkulainen Silja McNamara, Tanssi-ja Liiketerapeutti (MA) ja Tanssitaiteilija/Koreografi (BAHons) Lontoosta. Silja on kansainvälisen uransa aikana kiertänyt tanssijana eri teattereissa sekä ohjannut monenlaisia ryhmiä. Silja toimii tällä hetkellä tanssi-ja liiketerapeuttina mm. Tanssiteatteri Erissä ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen eri voimavarakursseilla. Hän on myös Suomi100-hankkeen ‘Koko Suomi Tanssii’ Tanssihaasteopettaja.

Kerro Se Tanssien-kurssi aikuisille

Kehon liikkeillä on valtava potentiaali ilmaista ajatuksia, tunteita ja ristiriitoja, niin tiedostamatta kuin tiedostetustikin. Kerro Se Tanssien- kurssilla osallistujille mahdollistetaan oman elämäntarinan käsittely tanssitaiteen ja tanssiterapian keinoin. Kerro Se Tanssien-kurssi mahdollistaa jokaiselle tanssin ilon kokemisen, tukee tasapainoista elämää, tuo voimavaroja oman luovuuden kautta sekä antaa mahdollisuuden vaikeidenkin tunteiden käsittelyyn psykosomaattisesti oman kehon kautta. Käymme tunneilla läpi erilaisia keho-ja tanssi-improvisaatioharjoituksia, joissa on mahdollisuus löytää oma tanssinkieli, rentoutua, vapauttaa stressiä, kuunnella omaa kehoaan&mieltään, etsiä ja tutkia uusia tapoja olla omassa kehossaan. Liikumme niin yksin kuin yhdessäkin! Kurssiin osallistujilla ei tarvitse olla aikaisempaa tanssikokemusta. Liike on jokaiselle osallistujalle omanlainen ja näin ollen siis joka kerta erilainen kokemus. Tavoitteena on, että osallistujat rohkaistuvat tutkimaan omaa itseään tanssillisin keinoin! Tanssin ja liikkeen ilon voi löytää jokainen omasta itsestään.

Kurssin vetäjänä toimii turkulainen Silja McNamara, Tanssi-ja Liiketerapeutti (MA) erikoistunut Suruterapiaan ja Tanssitaiteilija/Koreografi (BAHons) Lontoosta. Silja on kansainvälisen uransa aikana kiertänyt tanssijana eri teattereissa sekä ohjannut monenlaisia ryhmiä.Silja toimii tällä hetkellä tanssi-ja liiketerapeuttina mm. Tanssiteatteri Erissä ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen eri voimavarakursseilla. Hän on myös Suomi100-hankkeen ‘Koko Suomi Tanssii’ Tanssihaasteopettaja.

_____________________________________________

27.1.2018 Lapsen kohtaaminen haastavissa kasvatustilanteissa

Tulistuuko lapsesi herkästi? Hengästyttääkö lapsen vauhti? Onko läksyjen tai kotitehtävien tekeminen usein haastavaa? Huolestuttaako lapsen uhmakas tai aggressiivinen käyttäytyminen? Rajoittaako lapsen käyttäytyminen sosiaalista elämäänne? Kaipaatko vinkkejä arkeen?

Aisti ry tarjoaa 27.1.2018 koulutuspäivän haastavien kasvatustilanteiden kohtaamiseen. Koulutus toteutetaan Lounatuulet Yhteisötalon (Läntinen Pitkäkatu 33) Pihjalasalissa (2. kerros), ja koulutuspäivän pituus on klo 10-16. Hinta on jäsenille 10 € ja ei-jäsenille 30 €. Hintaan kuuluvat iltapäiväkahvit.
Lapsen usein toistuva haastava käyttäytyminen kuormittaa vanhempia monin tavoin.
Käytännönläheisessä koulutuksessa perehdytään siihen, mistä haastavat kasvatustilanteet johtuvat, miten niissä tulisi toimia ja miten niitä voidaan vähentää ennakoinnin keinoin. Koulutuksessa käsitellään esimerkiksi lasten itsesäätelytaitoja, jotka ovat yhteydessä lapsen kykyyn säädellä tunteitaan ja käyttäytymistään. Haastavissa kasvatustilanteissa aikuisen omalla vuorovaikutustavalla ja toiminnalla on ratkaiseva merkitys. Tästä syystä koulutuksessa syvennytään ennen kaikkea siihen, miten aikuinen voi omaa toimintaansa kehittämällä helpottaa haastavien kasvatustilanteiden kuormaa olennaisesti. Konkreettiset ja arjesta tutut esimerkit tukevat koulutuksen sisällön soveltamista omaan elämään.

Kouluttajana toimii KT Liisa Ahonen (Kasvusto), joka on perehtynyt haastaviin
kasvatustilanteisiin väitöstutkimuksessaan. Liisa on työskennellyt sosiaalis-emotionaalista tukea tarvitsevien lasten kanssa varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja alakouluissa. Hän on kouluttanut lasten kasvatuksesta vuodesta 2010 lähtien.

Ilmoittaudu mukaan koulutukseen 25.1.2018 mennessä oheisen ilmoittautumislomakkeen kautta: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd-ypBKypn1T6VB_2KWEm-CyyzcGz_h6Cgbf2VaKZaqm9yGmw/viewform

27.2.2018 Korukurssi Aisti ryn aikuisille jäsenille

Järjestämme pitkästä aikaa korukurssin yhdistyksen aikuisille jäsenille 27.2. klo 17 alkaen Lounatuulet Yhteisötalossa, Aistin toimistolla ja neuvottelutiloissa. Tarjolla kahvia, hyvää seuraa, vertaistukeakin ja mahdollisuus valmistaa uniikkeja koruja ohjaaja Mari Vartialan johdolla. Ohjaus on maksutonta, mutta tehdyistä koruista maksetaan materiaalimaksu käytön mukaan.

Ilmoittautuminen linkin kautta ma 26.2. mennessä.

Tervetuloa!