Muut tapahtumat

Tällä sivulla ilmoitamme koko jäsenistöä koskevasta yhteisestä toiminnasta ja virkistäytymisestä. Tervetuloa tapahtumiimme!

28.8.2019 Oivalla ADHD-ilta

Oivalla ADHD-tietoilta antaa perustietoa siitä, mikä on ADHD. Ilta sopii erinomaisesti sellaisille perheille, missä ADHD-diagnoosi on uusi asia tai sellaisille henkilöille, jotka haluavat saada lisätietoa ADHD:sta.

Oivalla ADHD-iltoja järjestetään säännöllisesti joka toinen kuukausi ja ne ovat kaikki sisällöltään samanlaisia. Mikäli et pääse osallistumaan tähän iltaan, voit osallistua seuraavaan iltaan, joka pidetään 23.10. Ilmoittautuminen tähän lokakuun iltaan avautuu myöhemmin erikseen.

Oivalla ADHD-ilta pidetään 28.8.2019 Lounatuulet Yhteisötalon Pihlaja-salissa (2. krs.) klo 17.30-19.30. Illan puhujana on Karoliina Polvi.

Ilta on maksuton.

____________________________________________________________________________________________

17.9.2019 ADHD ja itsenäistyminen

TIISTAINA 17.9.2019 KLO 17:30-19:30
PIHLAJA-SALI, 2.krs Lounatuulet Yhteisötalo,
Läntinen Pitkäkatu 33, 20100 Turku

Ilmoittaudu viimeistään 16.9.2019: https://forms.gle/nhQcty7zN1CarscE6

Itsenäistyminen voi olla ADHD-oireiselle nuorelle keskmääräistä haastavampaa, kun opeteltavana on monia tärkeitä arjen taitoja, joista pitäisi selvitä itsenäisesti. Miten tukea nuorta rakentavasti? Millaista tukea on saatavilla? Entä miten Hantta selviytyi yksin eri kaupungissa?

ILLAN OHJELMA:

17:15 Kahvia ja teetä

17:30 ADHD ja itsenäistyminen
Marianne Kulmala Neuropsykiatrinen valmentaja

18:30 Oma Koutsi ja TUAS -toiminta
Kaisa Orblin vapaaehtoistyön koordinaattori, Kaupunkilähetys ry

19:00 Kokemuspuheenvuoro
Hantta Keränen, Aisti ry

Varaa paikkasi heti ja ilmoittaudu!

adhd ja itsenäistyminen 20190917

18.9.2019 Mikä ihmeen autismikirjo-perustietoilta

Aisti ry järjestää syksyllä 2019 kaksi perustietoiltaa autismikirjosta. Ensimmäinen ilta pidetään 18.9.2019 Lounatuulet Yhteisötalossa (Läntinen Pitkäkatu 33), Pihlaja-salissa (2. krs.) klo 17.30-19.30. Molemmat perustietoillat ovat sisällöltään samanlaisia, joten ellet pääse tähän syyskuun iltaan, voit hyvin tulla marraskuussa pidettävään toiseen iltaan.

Mikä ihmeen autismikirjo-perustietoillat tarjoavat peruspaketin autismikirjosta. Illat sopivat erinomaisesti perheille, joissa autismikirjo on uusi asia sekä henkilöille, jotka haluavat tietää autismikirjosta.

Puhujana perustietoillassa on Riikka Kiilo.

Kaikki Aisti ry:n perustietoillat ovat maksuttomia, mutta kahvitarjoilun vuoksi pyydämme ennakkoilmoittautumista. Jos perheestänne osallistuu useampi henkilö, pyydämme täyttämään jokaisen osallistujan kohdalla oman ilmoittautumislomakkeen.

Lomake löytyy täältä: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScdm1ddYy6EKcuzodtJhwQD9WlijMd6pnYcHZngY-Ko_bQo1g/viewform?usp=sf_link

Tervetuloa!

16.10.2019 Esteille hyvästit!-julkkarit

Esteille hyvästit! -opas on nyt julkaistu. Opaskirja on tarkoitettu neurokirjon lasten ja nuorten kanssa toimiville aikuisille. Neurokirjolla oppaassa tarkoitetaan lapsia ja nuoria, joilla on autismikirjon tai ADD-, ADHD- tai Tourette-diagnoosi tai piirteitä jostakin näistä.

Opas sisältää tietoa, asiantuntijoiden vinkkejä ja hyväksi havaittuja menetelmiä, jotka ovat avuksi neurokirjon lasten ja nuorten kasvatus- ja ohjaustilanteissa. Opas on suunnattu erityisesti varhaiskasvatukseen, kouluympäristöihin ja koteihin, mutta on hyödyllinen myös esimerkiksi lapsen ja nuoren harrastusympäristöille.

Oppaassa sovelletaan myös positiivista psykologiaa ja positiivista pedagogiikkaa, avataan muun muassa itsemyötätunnon taidon tärkeyttä ja kerrotaan mitä asenne-esteettömyys on.

Opas on tuotettu Esteetön lapsuus -hankkeessa (2017-2019), jonka rahoittaa STEA. Oppaan tekoprosessissa ovat olleet mukana ADHD-liitto, Turun seudun Autismi- ja ADHD-yhdistys Aisti ry, Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, lastensuojelulaitos Kyröskartano, Pelastakaa Lapset ja nuorisokoti Pärske, Suomen Mielenterveys Mieli ry, Suomen Tourette- ja OCD-yhdistys, Suomen Vanhempainliitto sekä Väestöliitto. Lisäksi oppaan teossa on hyödynnetty neurokirjon lasten ja nuorten vanhempien kokemusasiantuntijuutta.

Autismisäätiö ja Aisti ry järjestävät yhteistyössä oppaan aluejulkkarit Turussa, Lounatuulet Yhteisötalon Pihlajasalissa (2. krs.) 16.10.2019. Päiväjulkkarit pidetään klo 13.00-15.00 ja iltajulkkarit klo 17.00-19.00. Julkkareissa jaetaan opasta ilmaiseksi sellaisille osallistujille, jotka ovat ilmoittautuneet ennakkoon. Viimeinen ilmoittautumispäivä on 6.10.2019. Julkkareihin voi osallistua ilman ennakkoilmoittautumista, mutta tällöin ei saa opasta.

Ilmoittautuminen julkkareihin tapahtuu tästä linkistä: https://forms.gle/scXnpBuLVaSiKmEK7

esteet